Productontwikkeling ‘goes digital’. Hierbij wordt de kwaliteit van productdata plotseling veel belangrijker. Zeker bij traditionele organisaties die een grote vervuiling van hun productdata kennen (zie (1) & noodkreet Topmannen Ahold en Unilever in Levensmiddelenkrant, 8 juli 2011). Het irritatiedossier productdata verandert zo door de digitale ontwikkelingen bij de klanten van een suf naar een ‘hip’ en actueel onderwerp.
Snelle ontwikkeling van Social Media tools, smartphones en apps
De impact van het digitale tijdperk is groot op allerlei terreinen. Het meest opvallende is daarbij de impact van Social Media. Organisaties zijn zoekende hoe hier mee om te gaan en doen allerlei experimenten. Social Media tools worden door consumenten op ieder gewenst moment gebruikt. En hiermee wordt een grotere ontwikkeling gestimuleerd. Naast het gebruik van Social Media neemt het gebruik van apps een grote vlucht. En het is juist dat deze apps leiden tot ander gedrag van consumenten.
Veel innovatie, ook door nieuwe spelers met eigen belangen
Het nieuwe gedrag van de consument en hun gebruik van nieuwe tools biedt een grote hoeveelheid aan innovatiemogelijkheden. Dit geldt voor alle sectoren die consumentenproducten leveren en dus ook voor relatief traditionele sectoren zoals de voedingsmiddelensector. Supermarkten zijn actief met de ontwikkeling van innovatieve apps. Denk bijvoorbeeld aan ‘Appie’ van Albert Heijn. Ook producenten en fabrikanten van levensmiddelen lanceren apps. Heineken is een partij die hierin voorop loopt en al meerdere apps heeft gelanceerd. Naast producenten en retailers ontwikkelen ook derden interessante apps. Denk bijvoorbeeld aan de barcodescanners en de Boodschapp app. De Boodschapp app is zeer interessant vanuit merkbeleving. Er wordt namelijk met een stoplichtensysteem gewerkt om producten en merken te beoordelen. Een onafhankelijke partij, die een belang heeft om zijn apps te verkopen, beoordeelt producten. Met haar beoordelingen kan zij merken versterken, maar ook afbreken. Het blijkt in de praktijk dat de duurste producten lang niet altijd de best beoordeelde producten zijn.
Apps leiden tot een intensere merkbeleving
Innovatie via apps is er niet alleen op het gebied van product informatie. Maar gaat ook over bijvoorbeeld: het zoeken van verkooppunten, recepten, andere gebruiksmogelijkheden, alternatieve producten, spelletjes en uiteindelijk worden apps ook vooral gebruikt voor prijsvergelijkingen en aanbiedingen. Dit is een grote verandering in het consumentenlandschap. De transparantie voor de consument neemt fors toe en men kan betere aankoopbeslissingen nemen. Daarnaast kan door extra service en gebruikstips het gebruik van producten ook intenser en creatiever worden. Wat essentieel hierbij is, is dat de consument de informatie via de smartphone kan opvragen op die momenten dat zij hier behoefte aan heeft. Dit maakt de merkbeleving intenser. Ik verwacht vele nieuwe vormen van innovatie en promotie. Massaproducten zullen de volgende slag gaan maken in de individualisering (customization) van de commerciële activiteiten (gepercipieerde 1 op 1 communicatie met klanten). Hierbij zullen de plaats en tijd dimensies volop benut gaan worden. Prijzen en marges zullen hierbij volgen. Met alle kansen en bedreigingen van dien. Prijzen en marges hebben namelijk direct impact in de financiële resultaten van fabrikanten en retailers. Dit is waar het uiteindelijk echt om gaat.
Onjuiste en onvolledige productinformatie
De consument ziet alleen de producten, de informatie op het etiket en de informatie die via de apps en websites geleverd wordt. Voor de consument is het zeer natuurlijk dat de informatie die gegeven wordt correct is. De vraag is wat er gebeurt als deze informatie niet klopt? In een onderzoek van GS1 (1), staat dat 38% van de consumenten een product niet koopt als de informatie op hun smartphone niet klopt. 74% van de consumenten vinden het belangrijk dat de productinformatie betrouwbaar is. Bij de voedingsmiddelensector is dit een actueel thema, want op dit moment ontbreekt veel productinformatie. Bovendien, de informatie die er wel is, klopt vaak niet. Een test met barcodescanners laat zien dat van 91% van de producten ontbrekende of incorrecte data heeft (1).
Nieuwe vormen van samenwerking
Voor de (merk)eigenaar is het dus van groot belang dat de kwaliteit van de productinformatie goed en correct is, maar ook dat de eigenaar ‘in control’ is van de productinformatie. Dit vraagt om ‘online productmanagement’ en een verandering van de wijze waarop oorspronkelijk met het product en de productinformatie wordt omgegaan. Kortom, de ontwikkeling van een heel nieuw en ‘hip’ vakgebied.
(1) Zie rapport Beyond the Label, van GS1 en Capgemini