Wat zou het toch mooi zijn als manager als je de voorspellende succesindicatoren bij ingrijpende veranderingen onder controle zou kunnen hebben. Wie wil dit niet als manager?
Misschien een enkele fantastische leider niet. Iemand die op grond van charisma en bindend vermogen dit vanuit een sterke zingevende visie niet nodig heeft en mensen om zich heen heeft die in een flow opereren. Maar dit soort leiders zijn er niet veel. De meeste managers zullen het vooral moeten doen met slim en hard werken. Voorspellende succesindicatoren kunnen hun hier heel erg mee gaan helpen.
Verandering van tijdperken
Niemand kan ontkennen dat er nu meer verandert dan ooit. Er is een grote kanteling gaande en vele organisaties van nu, bestaan niet meer over 10 jaar.
Er moet snel op nieuwe klantenontwikkelingen gereageerd kunnen worden, ook door het management. Producten moeten ook digitaal kwaliteit hebben. De systemen moeten voorbereid zijn om de nieuwe ontwikkelingen. Enerzijds robuust en degelijk in de basis. Maar anderzijds ook flexibel. Een slimme ICT architectuur met effectieve platforms helpt hier enorm mee.
In de organisatie zijn leiders van de verandering en ‘doorbraak’ managers nodig om de veranderingen te sturen en te faciliteren (zie ook het boek van Paul van Schaik hierover). De medewerkers moeten zich kunnen blijven identificeren met de veranderingen en eigenlijk plezier, motivatie en zingeving halen uit de veranderingen.
En dit zijn maar enkele voorbeelden.
Tijdens veranderingsproces sturen met voorspellende succesindicatoren
Niets is zo moeilijk als sturing geven aan ingrijpende veranderingen. Immers, er is maar één ding zeker: de zekerheden uit het verleden zijn niet meer relevant. Anders was de verandering ook niet een ingrijpende verandering geweest.
Is sturing geven dan wel mogelijk? Niet op de traditionele manier. Maar wel via voorspellende succesindicatoren. De volgende stappen helpen bij het ontwikkelen van deze voorspellende succesindicatoren:
Bovenstaand schema lijkt heel ‘hard’ en ‘recht-toe-recht-aan’ geredeneerd. Maar het is afhankelijk hoe de eerste stappen worden ingekleurd, waar de meeste aandacht naar toe gaat. Dit kunnen juist ook ‘zachte’ zaken zijn. Kern van deze aanpak is dat je met elkaar de meest relevante zaken expliciet gaat maken.
Voorbeelden van harde en zachte voorspellende succesindicatoren
Om het wat praktischer te maken, hierbij een voorbeeld: een nieuw mobiel klantenkanaal gaan invoeren of beter gaan benutten, vanuit een integrale visie om de klanten te kunnen bedienen op de door hun gewenste wijze (omnichannel visie).
In onderstaand figuur staan een aantal voorbeelden genoemd van voorspellende succesfactoren. Deze kunnen direct vanaf het begin van het veranderproces gevolgd en geëvalueerd worden.
Achteraf kunnen zaken geëvalueerd worden als: marktaandeel, omzetontwikkeling, klanttevredenheid, gerealiseerde marges, efficiency en kosten. Dit zal bekend zijn voor een ieder.
Altijd nodig: samenwerking
Maar dit zijn niet meer dan voorbeelden. Iedere situatie is anders, want iedere organisatie is op haar manier al bezig met innovaties en de nieuwe wereld. Dus maatwerk is nodig. Een groot voordeel hiervan is dat dit een kans is om met elkaar te bepalen wat de nieuwe werkwijze samen gaat worden. En samenwerking is de meest cruciale voorspellende succesindicator van ieder verandertraject!
En jouw ervaringen?
Heb jij trouwens andere interessante voorspellende succesindicatoren? Zo ja, dan zou ik het heel leuk vinden als je dit laat weten in een reactie op deze blog.
Deze blog is geïnspireerd door:
– Mijn eigen ervaring met waardegericht veranderen
(voorbereiden, sturen en evalueren);
– De kolom van Annet Aris in het FD van 1 augustus 2015;
– Het boek “De doorbraakmanager’ van Paul van Schaik;
– De visie dat wij niet in een tijdperk van veranderingen leven maar in een verandering van tijdperken (naar een uitspraak van de visionair Jan Rotmans).