Beste marketeers, wat laten jullie veel gaten vallen. Of is marketing gewoon van iedereen en zijn de marketeers niet meer dan de uitvoerders van de minder interessante en tijdrovende deeltaken? En is marketing dus ook van groot belang voor commissarissen en toezichthouders.
In het Tijdschrift Marketing tribune van september 2015 stond een interessante ‘Marketing Troonrede’. Mede gebaseerd op interviews met CEO’s, waarvan ook enkele gepubliceerd zijn in hetzelfde nummer.
Wat ik hieruit haal, is dat Marketing vooral bezig is met de Klant Centraal stellen en Content Marketing zoals PR, Communicatie, Sales en Klantenservice. En dat Marketing nu vooral bezig zou moeten gaan (nb. niet in plaats van, maar er extra bij) met authenticiteit van het merk, big data, innovatie, ideegeneratie, businessmodellen en accountability.
Wat nog interessanter is, zijn de weblogs op website van Marketing Tribune. Ongezouten wordt geschreven dat dit toch echt oude koek is. Dit speelt al meer dan 20 jaar. Onderop staat vervolgens de volgende korte nadenker. Dit zou best wel waar kunnen zijn. Maar als de CEO’s dit nu aangeven als de nieuwste ontwikkeling, dan zegt dit dus veel over hoe weinig het marketingvak zich in de afgelopen jaren in de praktijk heeft ontwikkeld. De kloof tussen de praktijk en de theorie lijkt alleen maar groter geworden.
Bij het lezen hiervan, vraag ik mij af hoe dit gaat bij de musea en bibliotheken waar ik in de Raad van Toezicht zit. Regelmatig hebben we het over disruptie door drastische verminderingen van huidige inkomstenstromen (bv. subsidies). We zoeken naar antwoorden in de hoek van cultureel ondernemerschap en mogelijke nieuwe business modellen. Opmerkelijk afwezig hierbij is de marketeer van de organisatie. Of hij is er niet en de directeur neemt dit voor zijn rekening. Of er is wel iemand, maar de uitvoering is te operationeel. Of er is niemand te vinden die dit echt goed kan.
Hoe ‘oud’ deze discussie misschien ook is, helaas is dit in mijn praktijk ook nog steeds een actuele discussie. En het is niet zomaar oplosbaar. Dit zal nog wel wat jaartjes duren, maar eigenlijk kan dit niet. Daarom pakken de eindverantwoordelijken dit zelf op.
En het betekent dat commissarissen en toezichthouders zich ook echt moeten bekwamen in strategische marketingcompetenties. Dit kom ik helaas weinig tegen in vacature teksten voor commissarissen en toezichthouders.