Voorbeeld vragen van klanten
- Wat zou ik moeten veranderen in mijn business model om op langere termijn waarde te blijven leveren?
- Hoe implementeer ik mijn nieuwe business model?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn focus blijf houden op de reden waarom we het business model wilden wijzigen?
Beschrijving ‘Business modellen’
Of organisaties nu willen of niet, op dit moment worden enerzijds veel nieuwe business modellen ontwikkeld en anderzijds veel business modellen gekraakt:
- De technologische mogelijkheden nemen toe in een hoog tempo. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de apps op mobiele telefoons, digitalisering waardoor bijna alles wat niet fysiek, creatief of relatietechnisch (menselijk) hoeft plaats te vinden, gedigitaliseerd kan worden (voorbeeld self-service processen door klanten), de social media om snel meningen en informatie uit te wisselen en het toegankelijk beschikbaar komen van grote hoeveelheden data
- Toename transparantie voor stakeholders zoals klanten, waardoor alleen die organisaties die producten/diensten leveren die echt relevant zijn op het moment dat ze nodig zijn, kunnen overleven
- Verzet van andere stakeholders tegen organisaties die zich op 1 primaire stakeholder richten (bijvoorbeeld klanten die niet graag producten en diensten afnemen van organisaties die zich alleen op hun aandeelhouders richten, of op primair op hun eigen medewerkers/managers).
Gezien alle externe ontwikkelingen kunnen vervolgens andere business modellen bedacht worden. Juist als er nog niets aan de hand is, is dit van groot belang. ‘Het dak repareren als de zon schijnt’ blijft nog steeds altijd veel prettiger dan ‘als het regent’. En bij slecht weer is reparatie misschien zelfs niet meer mogelijk, maar dan is alles voorbij.
Arja Kapitein Advies kan organisaties hierbij ondersteunen via:
- Faciliteren van business model analyse workshops
- Inrichten en begeleiden van business model generatie trajecten
- Implementeren van nieuwe of aangepaste business modellen.