Voorbeeld vragen van klanten
- Hoe implementeer ik mijn co-creatie trajecten en houd ik mijn focus op waarde creëren voor mijn klanten en mijzelf?
- Hoe blijf ik mijn klanten hierbij betrekken?
- Hoe vertaal ik de resultaten naar mijn medewerkers en zorg ik dat zij op een goede manier hiervoor gaan & blijven samenwerken?
Beschrijving ‘Co-realisatie’
Start met co-creatie –> potentie voor directe kostenverlaging en waardecreatie
Door co-creatie trajecten met bijvoorbeeld je klanten op te starten, kun je snel innovatief en effectief meer waarde creëren:
- Klanten weten beter dan wie dan ook wat waarde voor hunzelf is en wat daarmee relevant voor ze is;
- Klanten kunnen van elkaar leren;
- De kennis omtrent de achterliggende technologie en mogelijkheden komt bij de leverende organisatie vandaan;
- De productontwikkelingskosten kunnen lager worden door het voorkomen van ‘fouten’ of door klanten ongewenste oplossingen;
- Kosten voor testen kunnen behoorlijk omlaag, omdat dit samen met de klanten kan worden uitgevoerd.
Een co-creatietraject heeft daarnaast grote commerciële voordelen voor de leverende organisatie:
- Opinies van de deelnemende klanten verkopen beter dan zelf verzonnen argumenten. Dit kan tot potentieel grote besparingen bij de marketing kosten leiden;
- De eerste referenties zijn snel te verkrijgen, waardoor het verkoopproces effectiever ingericht kan worden;
- Fors hogere klanttevredenheid bij de betrokken bestaande klanten;
- Hogere klantloyaliteit door de verbindende kracht van co-creatie;
- Snelle verspreiding van de resultaten via Social Media zijn mogelijk.
Slimme co-realisatie
Het bedenken van de oplossingen via co-creatie processen is een belangrijke eerste stap. Dit wordt echter nooit succesvol als er geen goede co-realisatie fase achteraan komt.
Co-realisatie is echter van een geheel andere orde. Idealiter wordt dit proces op een zelfde wijze als co-creatie proces ontworpen. Dus samen met de betrokkenen.
Maar het gaat vaak ook om mensen van andere afdelingen, met hun eigen specifieke zaken. Cruciaal is dat alle betrokkenen begrijpen waarom wat gedaan moet worden en vervolgens consistent management van deze uitvoering. Dus draagvlak vooraf in plaats van draagvlak achteraf door middel van doordrukken.
Wat vreemd is voor velen, is dat zij de klant met zijn/haar wensen als uitgangspunt dienen te nemen. En niet hun eigen expertise. Dit is per definitie lastig voor specialisten, die hun zekerheid en status uit hun eigen professie halen.
In de co-realisatie fase zijn veel meer soorten mensen betrokken dat in de co-creatie fase. Dit vergroot dus de complexiteit en maakt de noodzaak van een goed opgezet co-realisatie proces essentieel. Diverse verandermanagement interventies zullen nodig zijn. De meest effectieve hierbij, en volledig passend bij de aard van dit soort trajecten, is het realiseren van en het communiceren over de eerste successen. Liefst rechtstreeks door de klant zelf.
Hiervoor is snelheid en flexibiliteit nodig. Een pragmatische aanpak helpt dus. Er zijn hierbij echter 2 extreme valkuilen. Sommige organisaties schieten door in de pragmatiek, waardoor de focus op het oorspronkelijke doel verloren kan gaan en betrokkenen compleet kunnen afhaken of nooit aangehaakt worden. De tegenovergestelde valkuil is dat de projecten te goed georganiseerd worden, waardoor er teveel bureaucratie ontstaat en het proces te langzaam gaat verlopen, waardoor het momentum verloren gaat.
Gerichte Co-waarde realisatie
Co-waarde realisatie kan ontstaan als bovenstaande op een goede wijze is ingevuld. Maar als er niet gericht op co-waarde realisatie wordt gestuurd, dan wordt het toeval of de waarde ook behaald gaat worden. Of er wordt geen ‘co’-waarde gerealiseerd. Als de potentiële waarde maar bij 1 partij terecht komt, dan is er geen sprake meer van co-waarde door co-creatie. Immers als alleen de klant voordeel zou krijgen, dan zal het management van de leverende organisatie nooit zijn investeringen in dit co-creatie traject kunnen terugverdienen. Waarschijnlijk stopt het co-creatie project. Andersom, als er geen waarde voor de klant in zit, zal de klant afhaken. Of de klant neemt de nieuwe dienst of product niet meer af. In het ergste geval stapt de klant op.
Aanvullend co-waarde management, het identificeren van, het onderbouwen van en het sturen op co-waarde realisatie voor de essentieel betrokken partijen op regulier projectmanagement, is aan te bevelen.
Met Arja Kapitein Advies meer waarde uit co-creatie
Arja Kapitein faciliteert klanten met bovenstaande processen. Het volgende kan zij verzorgen:
- Mobilisatie besluitvormers om goedkeuring (budget en prioriteit) te geven om een co-creatie traject te gaan starten;
- Identificatie van waarde van co-creatie en management van of toezicht houden op realisatie waarde co-creatie;
- Faciliteren proces van co-creatie en co-realisatie;
- Begeleiding intern veranderingsproces (change management);
- Projectleiding co-creatie en co-realisatie trajecten.
Deze activiteiten kan zij zelfstandig doen, of in samenwerking met andere partijen. Zij werkt veel samen met Marieke Schoenmaker van Gamechanger en het netwerk van The Next Cocreator staat direct tot haar beschikking.
Op verzoek kan zij ook medewerkers van haar klanten opleiden en begeleiden in het uitvoeren van dit soort activiteiten.
Haar activiteiten leiden voor haar klanten tot meer waarde uit co-creatie trajecten door gerichte sturing op waarde realisatie, het betrekken van alle betrokkenen bij de co-creatie trajecten, het zichtbaar maken van de successen en mogelijkheden en door de professionele uitvoering door allen. Opmerkelijk hierbij is dat bij haar co-creatie trajecten de opdrachtgever (of diegene die hij/zij aanwijst) volop positief in de schijnwerpers komt te staan als de inspirator en de specialist.