Primair vindt Arja Kapitein Advies haar inspiratie bij haar persoonlijke contacten in haar activiteiten en netwerk.
Er zijn echter een paar speciale bronnen die zij hier aanvullend wil vermelden om te delen met jullie:
- www.startwithwhy.com
De website van Simon Sinek over het waarom en de gouden cirkel.
Essentie: start met het waarom. Bepaal vervolgens hoe je dit wilt realiseren en eindig met het bepalen van het wat. In deze volgorde en niet andersom. Essentieel dat dit consistent met elkaar wordt ingevuld (waarom, hoe en wat).
- http://alexosterwalder.com
De website van Alexander Osterwalder over het praktische business model canvas
- Herman Toch met zijn boek “Transformeren om te overleven”. Een nieuwe visie op Marketing. Het gaat hierbij om nieuwe perspectieven aan klanten te kunnen bieden. De ultieme waarom vraag voor een organisatie. Zie ook de samenvatting op marketing online
- www.durftevragen.nl
Een voorbeeld van inspirerende sociale innovatie
- www.hetkanwel.net
Een website van Matthijs Sienot met vele inspirerende ideeën over duurzaamheid. Roept het gevoel op van ‘klein is het nieuwe groot’ en alles is mogelijk als je maar creatief bent.
- Muel Kaptein met zijn boek “Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen”. Vol met praktische zaken die enerzijds voor veranderingsmanagement van groot belang zijn. En anderzijds voor iedere toezichthouder of commissaris.
Organisaties kunnen last krijgen van morele DSB: morele Doofheid, Stomheid en Blindheid. het medicijn is even eenvoudig als effectief ‘tjellen’. Een soort vertaling van het engelse begrip “Challengen”. Elkaar open, constructief en prikkelend bevragen over zaken die je aan het hart gaan.
- www.croqqer.nl
Een prachtig initiatief waarin mensen in de buurt elkaar kunnen helpen: betaald, ruilend of als vrijwilliger. Als zij dit niet hadden opgestart, had ik misschien zelf wel zo iets willen ontwikkelen.
- Corina Hendriks met haar boek “Van opgelegde naar oprechte participatie”. Niet alleen politiek actueel, maar ook inspirerend voor ondernemingen. Het gaat over een fundamenteel andere inrichting van onze samenleving. Niet alleen met het marktprincipe (efficiënt) en het bureaucratisch principe (rechtvaardig, want voor iedereen gelijk) met hun grote nadelen van anoniem en onpersoonlijk, maar ook naar het relatieprincipe toepassen. De menselijkheid terugbrengen in onze samenleving.